بازار اسباببازی به سمت محصولات چینی گرایش دارد
سروش تاجبخش تولیدکننده عروسکهای ایرانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تولید عروسکهای دستساز گفت: فعالیتهای ما در زمینه تولید عروسکهای دستساز است. گروهی که با آنها همکاری میکنیم، جمعی از بانوان از سراسر کشور هستند. برخی از آنها از عروسکهای باربی به عنوان الهامبخش استفاده میکنند.
وی ادامه داد: ایده اصلی کار متعلق به تیمی است که با آنها همکاری داریم. این تیم شامل افراد توانمندی است که در شهرستانهای مختلفی مانند خراسان رضوی، آذربایجان غربی، مازندران، همدان و خوزستان فعال هستند. در حال حاضر با ۶ استان همکاری داریم که ۹۹ درصد از همکاران ما را خانمها تشکیل میدهند. این افراد به صورت خانگی با ما همکاری میکنند و کارهایشان را با دقت ارائه میدهند.
این تولیدکننده گفت: ما بسیار علاقهمند هستیم تا به این همکاران کمک کنیم، زیرا خودشان میگویند از نظر مالی در تنگنا قرار دارند. وقتی میبینیم مدلهای کاریشان تا این اندازه خوب و با کیفیت است، واقعاً دوست داریم از آنها حمایت کنیم، محصولات شان را به بازار معرفی کنیم و ارزش کارشان را به نمایش بگذاریم.
وی افزود: عروسکهای ما شامل انواع مختلفی مانند عروسکهای بافتنی، پارچهای، نمدی و خمیری است که تنوع بسیار بالایی دارند. در حال حاضر، ما بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ مدل عروسک با لباسها و آرایشهای خاص خود ارائه میدهیم. این عروسکها کاملاً ایرانی هستند و هویت فرهنگی ما را نشان میدهند.
تاجبخش گفت: متأسفانه بازار امروز به سمت محصولات چینی گرایش دارد و این موضوع بسیار فراگیر شده است. اما ما تلاش میکنیم تا برند خود را مطرح و محصولات داخلی را در ایران به شهروندان و هم وطنانمان معرفی کنیم. البته چین به عنوان یک غول اقتصادی شناخته میشود، ولی ما تا جایی که بتوانیم، سعی داریم با ارائه محصولات جذاب و باکیفیت، وارد رقابت شویم و جایگاه خود را در بازار حفظ کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان یک تولیدکننده در صنعت اسباببازی، یکی از چالشهای اصلی ما، وضعیت مالی تیمهایی است که با ما همکاری میکنند. بسیاری از این همکاران از نظر مالی در تنگنا قرار دارند و این مسئله در جامعه ما مشهود است. علاوه بر این، مشکلات مربوط به ارسال محصولات از طریق پست، مانند آسیبدیدگی یا تأخیر در تحویل، نیز وجود دارد. اما آنچه بیش از همه آشکار است، مسائل مالی است که این افراد با آن درگیر هستند و بسیار تمایل دارند تا از این نظر مورد حمایت قرار بگیرند.
این تولیدکننده گفت: ما تا جایی که توانستهایم، بخشی از این نیازها را برطرف کردهایم، اما قطعاً قادر نیستیم تمام نیازهای مالی آنها را تأمین کنیم. برای مثال، اگر بخواهیم محصولی را با قیمت مشخصی از آنها خریداری کرده و به شهروندان عرضه کنیم، ممکن است نتوانیم تمام هزینهها را پوشش دهیم. با این حال، همچنان تلاش میکنیم تا حد امکان از این تیمها حمایت کنیم.
وی افزود: ما در بحث قیمتگذاری مشکلاتی داریم. برای مثال نمیتوان محصولات را با قیمت بالاتر عرضه کرد، چون بازخورد مناسبی ندارد. ما دوست داریم قیمتها به گونهای باشد که مردم بتوانند به راحتی خریداری کنند. اما متأسفانه گاهی نتایجی که انتظار داریم را دریافت نمیکنیم.
تاجبخش در پایان گفت: به نظر میرسد باید تا حدودی از طریق روشهایی مانند بیمه، تأمین زیرساختهای مالی و اجتماعی تولیدکنندگان را تقویت کرد. نباید تنها به فروش یک عروسک بسنده کنند و تنها از این راه درآمد داشته باشند. اگر بتوانند ساختارهای اصلی مالی را به حد مطلوبی برسانند، آنگاه فروش عروسک هم میتواند برای شان مفید و کارساز باشد.
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید