اسباببازیهای خارجی کودکان را به سمت مصرفگرایی سوق داده است
امیرحسین پسندیده تولیدکننده اسباب بازی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کار خود را با تولید اسباببازیهای حوزه دستورزی و بازیهای فکری و با شعار «بازی با اسباببازیهای خلاقانه» آغاز کردیم و حدود ۱۰ سال است هشت محصول مختلف را تولید میکنیم. همچنین، یک خط تولید جدید در زمینه عروسکهای دستساز راهاندازی کردهایم. این عروسکها توسط تولیدکنندگان خانگی در سراسر کشور ساخته میشوند و ما از آنها به صورت حمایتی پشتیبانی میکنیم.
وی ادامه داد: هر یک از این عروسکها به صورت محدود و منحصربهفرد تولید میشود؛ به این صورت که طراحان لباس برای هر عروسک لباس طراحی میکنند و هر کدام به صورت جداگانه دوخته میشود. هر عروسک تنها یک عدد تولید میشود و بیشتر جنبه حمایتی دارد.
این تولیدکننده اسباب بازی گفت: مهمترین چالش صنعت اسباب بازی ایران، ناشناخته بودن فضای اسباببازی در ایران است. متأسفانه حمایتها کافی نیستند. واقعیت این است که فضای تولید اسباببازی در ایران آنطور که باید، مورد توجه قرار نمیگیرد. به عنوان مثال، اگر خانوادهها و والدین بدانند که محصولات ما چقدر میتوانند در رشد خلاقیت، تجسم خلاقانه و مهارتهای دستورزی کودکان مؤثر باشند و چقدر در آموزش آنها کمککننده هستند، قطعاً با چالش فروش مواجه نخواهیم بود. در حال حاضر، بیشتر مسئله این است که ما و محصولاتمان ناشناخته هستیم.
وی افزود: اگر این حمایت ها در فضای تبلیغاتی و معرفی محصول متمرکز شود، بسیار منطقی و کمککننده خواهد بود. شاید از نظر اقتصادی مشکلاتی وجود داشته باشد و اسباببازی به تدریج از سبد خانوار حذف نشود، اما جزو اولویتهای بعدی خانوادهها قرار میگیرد.
پسندیده گفت: مشکل اینجاست که حجم زیادی از کالاهای وارداتی خارجی به ایران وارد میشود و تولیدات داخلی دیده نمیشوند. واقعیت این است که تولیدکنندگان داخلی دغدغهمند هستند و برای حوزه کودک تلاش میکنند. بسیاری از آنها را میشناسم؛ افرادی که محقق و پژوهشگر هستند و کارهای تحقیقاتی انجام میدهند. آنها با توجه به نیازهای فرهنگی و آموزشی کودکان در ایران، محصولاتی تولید میکنند، اما متأسفانه این تولیدات داخلی در سایه کالاهای خارجی گم میشوند.
وی افزود: اسباببازیهای خارجی با قیمتهای متفاوت و ظاهر فریبنده، کودکان را به سمت تنبلی و مصرفگرایی سوق دادهاند. این موضوع واقعاً تأسفبار است و نهتنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر فرهنگی نیز به جامعه ضرر میزند. این روند در آینده قطعاً آسیبزا خواهد بود.
این تولیدکننده اسباب بازی گفت: امروزه با گسترش فضای مجازی، اینترنت و گوشیهای همراه، کودکان کمتر به اسباببازیهای آموزشی و خلاقانه توجه میکنند. در فروشگاهها، وقتی والدین میآیند و محصولات ما را میبینند، خیلی استقبال میکنند و میگویند: چقدر این محصولات خوب و آموزشی هستند! اما وقتی به کودکشان نشان میدهند، اغلب با پاسخهایی مثل «نه، من این را نمیخواهم، برویم جای دیگر» مواجه میشوند. بچههای امروز حوصله ندارند و این اتفاقی که در حال رخ دادن است، به نظر من بسیار نامناسب است.
وی ادامه داد: ما در حوزه تولید، بیشتر روی تحقیق و پژوهش تمرکز میکنیم. در پشت صحنه تولیدات داخلی تحقیقات زیادی انجام میشود و واقعاً جای تأسف است که این تلاشها دیده نمیشوند. امیدوارم مسئولان، اگر قصد انجام کار مفیدی دارند، به این موضوع توجه کنند. حیف است که این همه فکر و ایده خوب از بین برود و جای آن را اسباببازیهای خارجی مانند ماشینهای کنترلی و موارد مشابه بگیرند. حتی اگر بحث مالی را کنار بگذاریم، از نظر فرهنگی و آموزشی، این موضوع میتواند فاجعهبار باشد.
پسندیده گفت: در نمایشگاه اسباب بازی شاهد بودیم که کودکان از عروسک های مل مل بسیار حرف شنوی دارند. بنابراین عروسک و اسباب بازی می تواند یک رسانه و ابزار مهم باشد. حتی این عروسک ها می توانند اسباب بازی های هدفمند را به کودکان معرفی کنند. اگر در نهایت تبلیغاتی باشد، می توان آن را به صورت هدفمند انجام داد.
وی افزود: در این نمایشگاه یک سری اسباب بازیهایی وجود دارد که براساس دو بازی کامپیوتری ساخته شده است که یکی از آن بازی کامپیوتری «ماینکرافت» به شمار می رود. می دانید که این بازی کامپیوتری بسیار مورد علاقه کودکان و نوجوانان بوده و حالا یک تولیدکننده داخلی از این ایده استفاده کرده و بازی های مشابهی را تولید کرده است. این کار می تواند بسیار هوشمندانه و خوب باشد، زیرا از قبل محصول در ذهن کودکان معرفی شده و حالا این تولیدکننده از این فرصت استفاده کرده و محصولاتش را میفروشد.
این تولیدکننده گفت: در فضای مجازی نیز تولیدکنندگان بازیهای کامپیوتری داخلی فعال هستند. این تعامل میتواند بین تولیدکنندگان اسباببازی و بازیهای کامپیوتری صورت بگیرد. به عنوان مثال، من به عنوان یک تولیدکننده بازی کامپیوتری، کاراکترهایی را در بازی تعریف میکنم و تولیدکننده اسباببازی میتواند آن کاراکترها را در دنیای واقعی تولید کند. در این صورت، اگر یک کودک ۵ ساله بازی را انجام دهد و ساعتی را با آن کاراکترها سپری کند، میتواند در دنیای واقعی نیز با همان کاراکترها بازی کند و از تجسم خلاق و تصویرسازی لذت ببرد. این کار نهتنها به بهینهتر شدن استفاده از فضای مجازی کمک میکند، بلکه باعث میشود تولیدکنندگان به صورت هدفمند تولید کنند و برای کودکان نیز جذابیت بیشتری ایجاد شود. این تعاملها تأثیر بسیار مثبتی دارند، اما باید به درستی صورت بگیرند.
وی افزود: در صنعت اسباب بازی نمونههای خارجی و داخلی مختلفی دیدهام و به نظرم استقبال از این ایدهها بسیار هوشمندانه است. اصلاً نمیگویم این کار اشتباه است، اما ای کاش به جای استفاده از یک بازی خارجی، از بازیهای داخلی حمایت میشد و این فرصت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم میشد تا ایدههای خود را گسترش دهند.
پسندیده گفت: ما تولیدکنندگان بازی داخلی داریم که انواع و اقسام بازیها را تولید میکنند. واقعاً هوش و خلاقیت ایرانی اگر به درستی مدیریت و هدایت شود، دنیا جلودارش نخواهد بود. هوش و خلاقیت ایرانی اگر درست راه بیفتد، میتواند به جایگاه بالایی برسد. نمونههای آن را شاهد هستیم.
وی در پایان گفت: تمام تولیدات داخلی که در نمایشگاه اسباب بازی وجود دارند، از نظر کیفیت بهتر از اسباببازیهای چینی وارداتی هستند. همه آنها کیفیت بهتری دارند. فقط کافی است مسئولان کمی دغدغه داشته باشند، بیشتر فکر کنند و تصمیمگیریهای بهتری انجام دهند. ما نیازمند مدیریت منسجم و هماهنگ هستیم.
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید