اقتصادی

عقب ماندگی سیاست گذاری و تنظیم گری در حوزه صنعت مالی کشور


به گزارش خبرنگار ی خبرگزاری تسنیم، مهدی طغیانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رویداد فناوری های نوین در بانک و بیمه با اشاره به عقب بودن تنظیم گری و سیاست گذاری نظام سیاست گذاری ما گفت: ما در تمام حوزه های مالی از جمله بانک و بیمه و فناوری های نوین ان عقب هستیم. در حوزه بیمه به جز حوزه فناوری های نوین، خود صنعت بیمه وضعیت بسامانی ندارد. 

وی ادامه داد: مثلا در بیمه عمر می بینیم که ما عقب تر هستیم و ما در برنامه های توسعه به اهداف خود در صنعت بیمه نرسیده ایم. چالش اصلی ما در فضای قاعده گذاری، مقاومت در برابر ابزارهای جدید است.

طغیانی گفت: ما الان در حوزه رمز ارز اختلافات بسیار شدیدی در دو طرف طیف وجود دارد. دلیل اصلی این موضوع این است که با پدیده ای جدید مواجه هستیم.

تدوین آیین‌نامه‌های جدید برای توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه

در ادامه در روز دوم نشست تخصصی بانک و بیمه با حضور فعالان صنعت بانک و بیمه، رضا عباسیان فرد نماینده بیمه مرکزی به تشریح اقدامات انجام‌شده برای توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه پرداخت. 

وی با اشاره به تغییرات گسترده در این صنعت، به ویژه پس از ورود شرکت‌های کارگزاران آنلاین و استارت‌آپ‌ها، از تدوین آیین‌نامه‌های جدید برای تنظیم فعالیت این شرکت‌ها خبر داد.

عباسیان فر با بیان اینکه صنعت بیمه در سال‌های اخیر با تحولات فناورانه مواجه شده است، افزود: با ورود شرکت‌‌های فناور بیمه‌ای (اینشورتک‌ها) به بازار، نیاز به ایجاد سازوکارهای مقرراتی جدید احساس شد. به همین دلیل، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان «آیین‌نامه تأسیس و فعالیت مؤسسات و شرکت‌های فناور بیمه‌ای» تدوین و از ابتدای سال جاری اجرایی شد.

نماینده بیمه مرکزی با اشاره به مطالعه‌های انجام‌شده در سطح بین‌المللی، توضیح داد: برای تدوین این آیین‌نامه، ابتدا روندهای نوآوری در صنعت بیمه جهانی بررسی شد. این مطالعه نشان داد که فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون، تحولات عمده‌ای در زنجیره ارزش بیمه ایجاد کرده‌اند. این تحولات شامل مراحل طراحی محصول، قیمت‌گذاری، بازاریابی، فروش و مدیریت خسارت است.

وی همچنین به دو گروه اصلی از بازیگران نوظهور در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: گروه اول شامل شرکت‌هایی هستند که فعالیت‌های سنتی را با استفاده از فناوری‌های جدید انجام می‌دهند، مانند فروشندگان بیمه که به جای روش‌های فیزیکی، از پلتفرم‌های آنلاین استفاده می‌کنند. گروه دوم شامل شرکت‌هایی هستند که مدل‌های کسب‌وکار کاملاً جدیدی ارائه می‌دهند، مانند بیمه‌گری همتا به همتا (Peer-to-Peer Insurance) که در آن بیمه‌گر و بیمه‌گذار یک نفر هستند و مدیریت ریسک و خسارت به صورت جمعی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا