ارزان ترین مدل دنا صفر در بازار آزاد / دنا پلاس 1403 چند؟ + جدول امروز
به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، بر اساس آخرین رصد بازار آزاد محصولات ایران خودرو ، دنا پلاس ef7 اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ در اسفند ماه با قیمت یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان به فروش میرسد و دنا پلاس ef7 پنج دنده ساده مدل ۱۴۰۳ با رینگ فولادی ۸۵۰ میلیون تومان عامله میشود. همچنین برای خرید دنا پلاس ef7 اتوماتیک توربو ساده مدل ۱۴۰۲ حوالی یک میلیارد باید هزینه کنید.
دنا پلاس ef7 پنج دنده ساده مدل ۱۴۰۲با رینگ فولادی، ترمز عقب کاسه ای نیز ارزانترین مدل دنا با قیمت ۸۲۰ میلیون تومان در بازار خودرو است.همچنین دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده مدل ۱۴۰۲ با رینگ آلومینیومی و ترمز عقب دیسکی ۸۴۰ میلیون تومان معامله میشود. برای اطلاع از آخرین قیمت دنا در بازار آزاد در اسفند ۱۴۰۳ جدول زیر را مطالعه کنید.
قیمت بازار آزاد دنا – اسفند ۱۴۰۳ |
|||
برند | سال تولید | کارکرد(کیلومتر) | قیمت(تومان) |
دنا پلاس EF7P شش دنده | ۱۴۰۳ | صفر | ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 شش دنده توربو | ۱۴۰۳-ارتقا یافته | صفر | ۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 شش دنده توربو | ۱۴۰۳-چهار ایربگ | صفر | ۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو | ۱۴۰۳-آپشنال | صفر | ۱,۱۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو | ۱۴۰۲ -آپشنال | صفر | ۱,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو ساده | ۱۴۰۳ | صفر | ۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو ساده | ۱۴۰۲ | صفر | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده | ۱۴۰۳-رینگ فولادی، ترمز عقب کاسه ای | صفر | ۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده | ۱۴۰۲ – رینگ فولادی، ترمز عقب کاسه ای | صفر | ۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده | ۱۴۰۲ – رینگ آلومینیومی، ترمز عقب دیسکی | صفر | ۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
موتور دنا پلاس EF7P شش دنده چیست؟
دنا پلاس در ابتدا از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با سمند و سورن نداشت و با همان قوای محرکه به بازار عرضه شد. این یعنی در دنا پلاس همان پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ EF7 را میدیدیم که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگرفت. طی سالهای بعد اما ایرانخودرو نسخههای توربوشارژ و اتوماتیک این ماشین را هم به بازار فرستاد. یکی از جدیدترین نسخههای دنا پلاس که از زمستان ۱۴۰۲ به بازار عرضه شد، نسخهٔ مجهز به پیشرانهٔ EF7P تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. در این مدل، از پیشرانهٔ ارتقاءیافته استفاده شده که مهمترین تغییرات آن نسبت به نسخهٔ قبلی تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر برای سوپاپهای دود (در موتور EF7 معمولی این سیستم فقط برای سوپاپهای هوا وجود داشت)، کاهش دور درجا و بهبودهایی در سرسیلندر، پیستونها، شاتونها، میللنگ و منیفولدهای دود و هوا میشود.
به گفتهٔ ایرانخودرو، به لطف این تغییرات، حالا در موتور EF7P اصطکاک کاهش پیدا کرده و احتراق بهتر شده است. بااینوجود، در خروجی موتور تغییری دیده نمیشود و این پیشرانه مثل نسخهٔ قبلی همچنان ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. تغییر مهم دیگر این نسخهٔ جدید از دنا پلاس، تجهیز به گیربکس شش سرعتهٔ دستی بجای نمونهٔ پنج سرعتهٔ قبلی است که باعث کاهش دور موتور در سرعتهای بالا و کاهش مصرف سوخت میشود. این تغییرات در قوای محرکه اما تأثیر خاصی روی شتاب و عملکرد دنا پلاس نگذاشته و نسخهٔ دنا پلاس ef7p برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت هنوز هم به بیش از ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد؛ بنابراین، نباید انتظار شتاب چندانی را از این سدان ایرانی داشته باشید ولی بهطورکلی دنا در قیاس با خودروهای ایرانی دیگری مثل پژو پارس TU5 کشش نسبتاً مناسبی دارد. دنا پلاس در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۷.۴ لیتر بنزین مصرف میکند و باک آن ۶۰ لیتر ظرفیت دارد.
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید