شروع ترس اقتصادی در آمریکا/ سال آینده برای آمریکاییها سالی سخت خواهد بود
به گزارش اقتصاد آنلاین، روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” در گزارشی با روایت زندگی مصرف کنندگان معمولی آمریکایی از ایجاد احساس “ترس” و “پریشانی” در آنان در نتیجه پیامدهای رویکرد اقتصادی ترامپ نوشته است.
“این ترس را پیشتر تجربه نکرده بودیم”
این روزنامه در بخش ابتدایی گزارش خود زندگی “دن آرمسترانگ” مدیر ساختمان و نگهبان پاره وقت در برینتری در ایالت ماساچوست را روایت میکند و مینویسد:” حدود سه هفته پیش، زمانی که صحبت از اخراج دسته جمعی و قیمتهای بالاتر اقلام مطرح شده بود این موضوع بحث اصلی در مکالمات او با دوستان و همکارانش بود. “دن” و دوستانش گفتند که از وضعیت ایجاد شده میترسند. آنان درباره لزوم پیدا کردن بهترین محل برای خرید اقلام غذایی منجمد و بنزین صحبت کرده بودند. “دن آرمسترانگ” ۶۳ ساله اخیرا سفر دخترش به اسپانیا را لغو کرد تا پول پس انداز کند. این سفر در بهار ۲۰۲۶ میلادی برای او ۳۲۲ دلار در ماه هزینه داشت. این پدر مجرد که در انتخابات به “کامالا هریس” نامزد رقیب ترامپ رای داده بود دیگر لباسهای جدید نمیخرد و از بیرون غذا سفارش نمیدهد، غذایی که پیشتر دخترش هفتهای یکبار از خوردن آن لذت میبرد. او میگوید:”سال آینده همه چیز برای مان تاریکتر به نظر خواهد رسید. ما تقریبا همه چیز را کاهش میدهیم”.
جنگ تجاری ترامپ باعث میشود آمریکاییها نسبت به وضعیت اقتصادی احساس ناراحتی کنند
“وال استریت ژورنال” با اشاره به این که انتظارات تورمی در میان مصرف کنندگان آمریکایی افزایش یافته است، مینویسد:”آنان در حال کاهش هزینههای اضافی مانند گذراندن تعطیلات هستند. شاخص احساسات مصرفکننده اندازه گیری شده از سوی دانشگاه میشیگان از ۶۴.۷ در ماه گذشته با ۱۱ درصد کاهش به ۵۷.۹ در اواسط ماه مارس رسید. احساسات در میان دموکراتها از زمان عمق بحران مالی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی به این سو کمترین میزانی بود که تاکنون ثبت شده است. حتی جمهوری خواهان نیز احساس بدتری دارند، اگرچه بسیاری از آنان فکر میکنند که هر درد اقتصادی کوتاه مدت ناشی از اقدامات ترامپ ارزش تحمل کردن را دارد. مصرف کنندگان عصبی تمایل به کاهش مصرف دارند که بر هزینهها و رشد اقتصادی تاثیر منفی میگذارد. در حالی که اقتصاددانان برآوردهای خود را برای اقتصاد کاهش دادهاند، آنان کماکان انتظار رشد اقتصادی را دارند. “ربکا پترسون” اقتصاددان و کارشناس ارشد شورای روابط خارجی میگوید:”مصرف کننده اقتصاد ایالات متحده را هدایت میکند. هرجا که مصرف کننده میرود اقتصاد هم به آنجا میرود”.
دادهها چه میگویند؟
“وال استریت ژورنال” با اشاره به این که دادهها نشان از تغییر مخارج توسط مصرف کنندگان آمریکایی دارند، مینویسد:”تلخ کامی مصرف کنندگان آمریکایی خود را در دادهها نیز نشان میدهند. مخارج مصرف کننده در ژانویه بیشترین کاهش ماهانه خود را در حدود چهار سال گذشته داشته است، اگرچه ممکن است برخی از آن را به آب و هوای بد نسبت دهند. بانک آمریکا اعلام کرد که مشتریان در هفت روز منتهی به تاریخ ۸ مارس، ۲ درصد بیشتر در مقایسه با سال قبل برای کارتهای اعتباری و نقدی خود هزینه کردهاند. با این وجود، آن بانک افزوده است که هزینههای خطوط هوایی ۷.۱ درصد کاهش یافته است. “پترسون” میافزاید:”مصرف کنندگان ابتدا اقلام با قیمتهای بالاتر را کنار میگذارند و در مورد اقلام ضروری مانند مواد غذایی ممکن است به یک برند ارزانتر روی آورند”. البته کاهش هزینه به میزان متوسط خواهد بود، زیرا بازار کار مستحکم است و بسیاری از آمریکاییها هنوز از سودهای بزرگی در ثروت شخصی که ناشی از قیمتهای بالاتر خانه است بهره میبرند”.
شرکتهای آمریکایی زنگهای خطر را به صدا درآوردهاند
این روزنامه با اشاره به هشدار شرکتهای آمریکایی درباره کاهش تقاضای مصرف کنندگان مینویسد:”شرکتهایی که همه چیز از لباسهای روزمره گرفته تا کالاهای لوکس و نوشیدنیها تا کالاهای اساسی روزمره را تولید میکنند، زنگهای هشدارهای اولیه را درباره کاهش تقاضای مصرفکنندگان به صدا در آوردهاند. برای مثال، خطوط هوایی “دلتا” و “امریکن ایرلاینز” برآوردهای خود از سه ماهه نخست سال جاری را هفته گذشته کاهش دادند. “اد باستین” مدیر اجرایی خطوط هوایی “دلتا” اخیرا گفته بود:” چیزی با احساسات اقتصادی در حال وقوع است، چیزی با اعتماد مصرفکننده در جریان است”. “داگ مک میلون” مدیرعامل فروشگاههای زنجیرهای “والمارت” در جریان سخنرانیای در ماه فوریه در باشگاه اقتصادی شیکاگو گفته بود:”خریدارانی که تحت فشار بودجه هستند “رفتارهای همراه با اضطراب” از خود نشان میدهند و ما نگران این موضوع هستیم. میتوانید ببینید که پول آنان پیش از اتمام ماه به پایان میرسد”.
این روزنامه در ادامه مینویسد:”مصرف کنندگان طبقه کارگر و طبقه متوسط آمریکایی به شدت از افزایش قیمت اقلام آسیب دیدهاند. آنان از پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر کاهش مصرف را آغاز کرده بودند”.
بسیاری از آمریکایی از ارسال کارت تبریک کریسمس هم خودداری ورزیدهاند
این روزنامه با اشاره به وضعیت زندگی “الن” و “کریگ میلر” یک زوج آمریکایی مینویسد:”آنان تعداد مهمانیهای برگزار شده شان در خانه را کاهش دادهاند. “الن” سال گذشته با توجه به افزایش قیمت تمبر از سنت سالانه ارسال کارتهای تبریک کریسمس صرفنظر کرد. او صرفه جویی میکند، زیرا قیمت اقلام گرانتر میشوند. قیمت مصرف کننده در ماه فوریه نسبت به سال قبل ۲.۸ درصد افزایش یافته است. این زوج اواخر هفته جاری سی و چهارمین سالگرد ازدواج خود را جشن میگیرند. بیرون رفتن برای غذا خوردن برخلاف سالهای گذشته بسیار گران تمام میشود. بنابراین، “الن میلر” قصد دارد غذایی را در خانه بپزد. با این وجود، قیمت گوشتی که او میخواست خریداری کند نزدیک به ۳۰ دلار بازای هر پوند بود. او در نهایت یک مرغ کامل را درست کرد. او میگوید:”حتی خوردن استیک در خانه نیز بسیار گران تمام میشود”.
وضعیت کسب و کارهای خُرد آمریکایی چگونه است؟
“وال استریت ژورنال” در ادامه به سراغ صاحبان کسب و کارهای آمریکایی رفته است:”ری دووال” صاحب شرکت چاپ عکس و محصولات مرتبط با آن در کلمبوس در اوهایو میگوید در ماه مارس کاهش فروش ۲۰ درصدی را داشته است. فروش آن شرکت اخیرا به طور میانگین ثبت روزانه ۲۱ تراکنش به جای ۳۰ تا ۳۵ تراکنش معمول بوده است. “دووال” میگوید:”تماسهای تلفنی مشتریان به طور قابل توجهی کاهش یافتهاند. فروشندگان به من میگویند سایر حوزهها صنعتی و تجاری نیز شاهد اتفاق مشابهی هستند. هر روز به اطراف نگاه میکنم و منتظر هستیم تا مشتری از در وارد شود، اما خبری از مشتری نیست. اگر وضعیت این گونه پیش برود نمیتوانم دستمزد کارکنان را پرداخت کنم”.
بازنشستگان آمریکایی چه می گویند؟
این روزنامه در ادامه به سراغ “سورش” ۶۸ ساله یک بازنشسته آمریکایی رفته و وضعیت فعلی زندگی او را روایت میکند و مینویسد:”او پس از مشاهده کاهش درآمد خود تصمیم گرفت از خرید خودروی تازه صرفنظر کند. او مقداری درآمد از طریق مشاوره پس انداز میکرد، اما اکنون باید آن پول را برای هزینه زندگی روزمره اش صرف کند. او یک دموکرات است و در حومه واشنگتن زندگی میکند. او معتقد است که تمرکز ترامپ بر روی مسئله مهاجرت و تعرفههای وضع شده اش میتواند بازار و اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. “سورش” که متولد هندوستان است، میگوید:”من ۴۲ سال در آمریکا زندگی کردهام و هرگز زمان مشابهی مانند امروز را ندیده بودم. تا ژانویه همه چیز خوب بود و سپس ناگهان وضعیت تغییر کرد”. او میگوید اضطراب در میان سایر ساکنان محلهای که در آن زندگی میکند افزایش یافته است. او حدود یک ماه پیش با دوستانش دیدار داشت، دوستانی که برخی از آنان کارکنان بخش فدرال هستند. آنان نگران بودند که وزارت کارآمدی دولت تحت ریاست “ایلان ماسک” برای شان چه خوابی دیده است”.
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید