نقش تعاونیها در حذف نگاه سرمایهداری به بازار مسکن
صادق مرآتی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با ایکنا، درباره نقش تعاونیهای مسکن در گسترش عدالت و کمک به خانهدار شدن مردم در شرایط کنونی اقتصادی گفت: متأسفانه از زمانی که مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای تبدیل شد، شرایط در بازار مسکن رو به وخامت گذاشت و قدرت خرید مردم کاهش یافت. وقتی نگاه سرمایهای به مسکن رشد و نمود پیدا کند، طبیعی است انتظارات تورمی هم افزایش پیدا خواهد کرد و هر که خانهای را خریداری کرده توقع رشد قیمتی آن را دارد؛ در صورتی که در هیچ کشوری چنین رویکردی به مسکن وجود نداشته و صرفاً مسکن به عنوان یک کالای مصرفی قلمداد میشود.
وی با بیان اینکه برای از بین بردن نگاه سرمایهداری به بازار مسکن فقط باید تعاونیهای مسکن را تقویت کرد، افزود: سالهاست که تعاونیهای مسکن در کشور راهاندازی شدهاند ولی ضرورت دارد ساختار تعاونیهای مسکن اصلاح و بهروزرسانی شوند. به عنوان مثال در کشور ما یک عده گرد هم میآیند و تعاونی تشکیل میدهند و آپارتمانی را میسازند و هرکسی براساس اولویت خوشحسابی مالک طبقهای از ساختمان میشود ولی در کشورهای پیشرفته اعضای تعاونیهای مسکن سهامدار شرکت هستند نه مالک ساختمان بلکه مالک ساختمان، شرکت تعاونی است و سهامدار نمیتواند واحد مسکونی را به فروش برساند بلکه فقط سهامدار شرکت است و به واسطه سهامدار بودن شرکت حق استفاده از ساختمان را دارد و لذا این شیوه واقعاً خوب و کارآمد است و باید در ایران هم به اجرا درآید.
بیرغبتی به تسهیلات مسکن
این کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش تسهیلات بانکی در افزایش قدرت خرید مردم، تأکید کرد: تسهیلات بانکی تأثیری در افزایش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن نداشته؛ چرا؟ چون که سیاستگذار و قانونگذار از دید فردی چنین تسهیلاتی را مصوب کرده و تطابقی با قدرت خرید مردم ندارد و از سوی دیگر چنین تسهیلاتی با بیرغبتی مردم مواجه شده است.
مرآتی جمعآوری سرمایههای خرد مردمی را یکی دیگر از راهکارهای بهبود بازار مسکن و توسعه عدالت در این مقوله دانست و گفت: سرمایههای خرد مردمی به تنهایی قادر نیستند که بازار مسکن را بهبود ببخشند ولی اگر این سرمایهها در قالب تعاونی سامانمند شوند و دولت هم زمین رایگان در اختیار تعاونیها بگذارد قطعاً تأثیرگذار خواهند بود. دولت باید هر کاری کند تا اجازه تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایهای را ندهد و قطعاً تعاونیها نقش مهمی در این عرصه دارند.
ضرورت ترویج سیستم اجارهداری حرفهای
وی سیستم اجارهداری حرفهای را یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در حوزه افزایش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن دانست که از این طریق میتوان سوداگری و سفتهبازی را در بازار مسکن کاهش داد و اظهار کرد: معنی اجارهداری حرفهای یا سازمانی آن است که تعیین اجاره از حالت شخصی خارج شود تا اشخاص براساس تلاطمات اقتصادی، بازار اجاره را متلاطم نکنند؛ به عبارت بهتر این شرکتها هستند که در بازار اجارهداری حرفهای، اجاره را مطابق با قوانین و مصوبات دولتی تعیین میکنند و دست به اجارهداری میزنند. در این سیستم کاملاً اجارهداری شخصی ممنوع و غیرقانونی بوده و حتی در کشورهایی که زمانی به شیوه ما اجارهداری رایج بود، آن را کنار گذاشتهاند و به سمت اجارهداری حرفهای یا شرکتی روی آوردهاند.
این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: اخیراً فروش مسکن متری یا سرمایهگذاری در آن مطرح شده؛ مسکن متری یعنی اینکه فرد پساندازی به اندازه یک یا دو متر مسکن دارد و در شرکتهایی که به فروش مسکن متری و سهام آن مبادرت میورزند که معمولاً در بازار ثانویه انجام میشود، سرمایهگذاری میکنند. ایراد این شیوه آن است که انتظارات تورمی را شدت میبخشد و فرد انتظار دارد دو یه سه متر مسکنی را که خریداری کرده قیمتش پس از مدتی افزایش یابد و این ناشی از آسیبهای نگاه سرمایهداری به مسکن است. فروش مسکن متری در هیچ کشوری رایج نبوده و مطابق با عدالت هم نیست.
گفتوگو از سعید امینی
انتهای پیام
لینک منبع اصلی خبر
لینک خبر در ارتباط اقتصادی
این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید